Villkor och anvisningar
Denna webbplats drivs av Elaganz. På hela webbplatsen hänvisar termerna ”vi”, ”oss” och ”vår” till Elaganz. Elaganz erbjuder denna webbplats, inklusive all information, verktyg och tjänster som är tillgängliga från denna webbplats till dig, användaren, under förutsättning att du accepterar alla villkor, policyer och meddelanden som anges här. Genom att besöka vår webbplats och/eller köpa något från oss, deltar du i vår ”Tjänst” och samtycker till att vara bunden av följande villkor (”Användarvillkor”, ”Villkor”), inklusive de ytterligare villkor och policyer som hänvisas till häri och/eller som finns tillgängliga via hyperlänk. Dessa användarvillkor gäller för alla användare av webbplatsen, inklusive utan begränsning användare som är webbläsare, leverantörer, kunder, handlare och / eller bidragsgivare av innehåll. Läs dessa användarvillkor noggrant innan du går in på eller använder vår webbplats. Genom att gå in på eller använda någon del av webbplatsen samtycker du till att vara bunden av dessa användarvillkor. Om du inte samtycker till alla villkor i detta avtal får du inte gå in på webbplatsen eller använda några tjänster. Om dessa användarvillkor betraktas som ett erbjudande, är acceptansen uttryckligen begränsad till dessa användarvillkor. Alla nya funktioner eller verktyg som läggs till i den nuvarande butiken ska också omfattas av användarvillkoren. Du kan när som helst granska den senaste versionen av användarvillkoren på denna sida. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera, ändra eller ersätta någon del av
Allmänna villkor och bestämmelser
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor ska följande termer ha följande betydelser: Betänketid: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt; Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller företag och som ingår ett distansavtal med entreprenören; Dag: kalenderdag; Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden; Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som är adresserad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen. Ångerrätt: konsumentens möjlighet att ångra distansavtalet inom betänketiden; Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans; Distansavtal: ett avtal varigenom, inom ramen för ett system som organiseras av företagaren för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation; Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren är tillsammans i samma rum samtidigt. Allmänna villkor och förutsättningar
Artikel 2 - Ångerrätt
Konsumenten har rätt att frånträda avtalet inom en betänketid på 14 dagar utan att ange skäl. Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Om konsumenten utövar sin ångerrätt kommer han att returnera produkten med alla tillbehör som medföljer och om möjligt i originalskick, i enlighet med rimliga instruktioner från entreprenören.
Artikel 3 - Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal som ingåtts och beställningar mellan entreprenör och konsument. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det att anges innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren kan konsulteras med entreprenören och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på konsumentens begäran. Om distansavtalet ingås elektroniskt, med avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra dem på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligen möjligt kommer det att anges innan distansavtalet ingås var gen
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, kommer detta att uttryckligen anges i erbjudandet. Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet på ett korrekt sätt. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren. Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ligga till grund för ersättning eller uppsägning av avtalet. Bilder av produkter är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller i synnerhet: eventuella fraktkostnader; hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta; huruvida ångerrätten gäller eller inte; betalningssätt, leverans och genomförande av avtalet; tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller den tidsfrist inom vilken företagaren garanterar priset; kostnaden för distanskommunikation om kostnaderna för användning av tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den ordinarie grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet; om avtalet arkiveras efter att det har ingåtts, och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten; hur konsumenten innan avtalet ingås kan kontrollera de uppgifter han lämnat inom ramen för avtalet och, vid behov, rätta till dem; andra språk på vilka, utöver nederländska, avtalet kan ingås; de uppförandekoder som företagaren har undertecknat och hur konsumenten elektroniskt kan ta del av dessa uppförandekoder; samt den minsta varaktigheten för distansavtalet i händelse av en långsiktig transaktion. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyp.
Artikel 5 – Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer företagaren omedelbart att elektroniskt bekräfta mottagandet av accepten. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av företagaren, kan konsumenten säga upp avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställa en trygg webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren kan – inom ramen för lagen – undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, liksom alla sådana fakta och faktorer som är viktiga för att på ett ansvarsfullt sätt ingå ett distansavtal. Om företagaren, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motivering, eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.
Företagaren kommer att skicka följande information till konsumenten tillsammans med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att lagra den på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt databärare: a. företagets besöksadress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
b. de villkor som gäller och hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om undantag från ångerrätten;
c. information om garantier och befintlig eftermarknadsservice;
d. den information som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat denna information till konsumenten före genomförandet av avtalet;
e. villkoren för uppsägning av avtalet om det löper längre än ett år eller gäller tills vidare.
Vid ett långsiktigt avtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås under det suspensiva villkoret att de aktuella produkterna finns tillgängliga i tillräcklig omfattning.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att säga upp avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar löpa dagen efter att konsumenten, eller en av konsumenten i förväg utsedd och till företagaren meddelad representant, har tagit emot produkten.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i originalskick och originalförpackning till företagaren, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren har tillhandahållit.
Om konsumenten önskar utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela företagaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska göra detta genom ett skriftligt meddelande/e-post.
Efter att konsumenten har angett att han vill utöva sin ångerrätt, måste produkten returneras inom 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, exempelvis genom kvitto eller bevis på försändelse.
Om konsumenten inte har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt efter utgången av de perioder som anges i punkt 2 och 3, eller inte har returnerat produkten till företagaren, är köpet bindande.
Artikel 7 - Kostnader vid utövande av ångerrätt
Om konsumenten utövar sin ångerrätt är kostnaderna för att returnera produkterna för konsumentens räkning. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter tillbakadragandet. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbshoppen eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.Artikel 7 - Kostnader vid utövande av ångerrätt
Om konsumenten utövar sin ångerrätt är kostnaderna för att returnera produkterna för konsumentens räkning. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter tillbakadragandet. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbshoppen eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten
Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter: a. som har skapats av entreprenören enligt konsumentens specifikationer; b. som är av klart personlig karaktär; c. som inte kan returneras på grund av deras natur; d. som kan förstöras eller åldras snabbt; e. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över; f. för enskilda tidningar och tidskrifter; g. för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara som konsumenten har brutit förseglingen av. h. för hygieniska produkter som konsumenten har brutit förseglingen av. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster: a. som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på en viss dag eller under en viss period; b. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut; c. som avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av ändringar i momssatser. Utan hinder av föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över, med rörliga priser. Denna fluktuering och det faktum att alla angivna priser är riktpriser kommer att anges i erbjudandet. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade förordningar eller bestämmelser. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt detta och: a. dessa är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser; eller b. konsumenten har befogenhet att säga upp avtalet från och med den dag då prishöjningen träder i kraft. Alla priser är med förbehåll för tryck- och skrivfel. Inget ansvar accepteras för följderna av tryck- och skrivfel. I händelse av tryck- och skrivfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt gällande lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter vid tidpunkten för avtalets ingående.
Om så överenskommits garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som lämnas av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren enligt avtalet.
Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.
Företagarens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Företagaren ansvarar dock aldrig för produktens slutliga lämplighet för konsumentens enskilda ändamål, eller för några råd om användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
-
Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna, eller låtit tredje part göra detta;
-
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden, behandlats vårdslöst eller i strid med företagets och/eller förpackningens anvisningar;
-
Felet helt eller delvis är en följd av föreskrifter som staten har infört eller kommer att införa avseende materialens art eller kvalitet.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Företagaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.
Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, ska företaget utföra accepterade beställningar med skälig hastighet, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid.
Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter att beställningen lagts. I så fall har konsumenten rätt att utan kostnad säga upp avtalet och har rätt till eventuell ersättning.
Vid uppsägning enligt föregående stycke ska företagaren snarast, dock senast inom 14 dagar efter uppsägning, återbetala det belopp som konsumenten har betalat.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska företagaren göra sitt yttersta för att erbjuda en ersättningsvara. Senast vid leveransen ska det tydligt och begripligt anges att en ersättningsvara levereras.
Vid ersättningsvaror kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt står företagaren för.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos företagaren fram till dess att produkten har levererats till konsumenten eller till en i förväg utsedd representant som meddelats till företagaren, om inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 12 – Tidsbundna avtal: uppsägning, förlängning och varaktighet
Uppsägning
Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, vid utgången av den fasta löptiden, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten får säga upp avtalen som avses i ovanstående stycken:
-
när som helst och är inte begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
-
på samma sätt som avtalet ingicks;
-
alltid med samma uppsägningstid som näringsidkaren har föreskrivit för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas automatiskt för en bestämd period.
Trots föregående stycke får ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter förlängas automatiskt för en period på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas automatiskt på obestämd tid om konsumenten när som helst får säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, och med en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar och tidskrifter.
Ett avtal med begränsad löptid för regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar och tidskrifter i syfte att bekanta sig (prova på eller introduktionserbjudande) förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens slut.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år, får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte skälighet och rättvisa motsätter sig uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 – Betalning
Om inte annat avtalats ska belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter början av ångerfristen som avses i artikel 6 punkt 1. Vid avtal om tillhandahållande av tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har mottagit en bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera eventuella fel i betalningsuppgifterna som lämnats eller angetts till näringsidkaren.
Vid utebliven betalning av konsumenten har näringsidkaren rätt, med beaktande av lagstadgade begränsningar, att debitera konsumenten för de skäliga kostnader som på förhand meddelats.
Artikel 14 – Klagomålsförfarande
Klagomål rörande utförandet av avtalet ska lämnas till näringsidkaren fullständigt och tydligt beskrivna inom 7 dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till näringsidkaren besvaras inom 14 dagar från mottagandet.
Om ett klagomål kräver en förutsebart längre handläggningstid kommer näringsidkaren att svara inom 14 dagar med en bekräftelse på mottagandet och en indikation om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål befriar inte konsumenten från sina skyldigheter gentemot näringsidkaren, om inte näringsidkaren uttryckligen anger annat skriftligen.
Om ett klagomål bedöms vara berättigat av näringsidkaren, kommer denne efter eget gottfinnande att kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.
Artikel 15 – Tvister
Avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för regleras uteslutande av nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.